کد مطلب:212707 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:31

روایاتی در فضیلت قم
نویسنده گوید: روایات زیادی از ائمه اطهار (ع) راجع به فضیلت قم وارد شده كه ما به چند روایت از آن مجموعه اشاره می كنیم:

از تاریخ قم نقل شده كه عده ای از اهالی ری خدمت امام صادق (ع) رسیدند و گفتند: ما از مردم شهر ری می باشیم. حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم! ایشان عرض



[ صفحه 212]



كردند: ما از مردم ری هستیم. دیگر بار فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم! آن جماعت چند بار این سخن را گفتند و همین جواب را شنیدند. آن گاه حضرت فرمود: همانا از برای حق تعالی حرمی است، و آن مكه است، و برای رسول خدا (ص) حرمی است، و آن مدینه است، و برای امیرالمؤمنین (ع) حرمی است، و آن كوفه است، و از برای ما اهل بیت حرمی است، و آن شهر قم است. و بعد از این در آنجا زنی از اولاد من كه به «فاطمه» نامیده شود. دفن خواهد شد. هر كس او را زیات كند بهشت بر او واجب خواهد شد. راوی گفت: وقتی آن حضرت این فرمایش را می فرمود، امام هفتم (ع) هنوز متولد نشده بود. [1] .

قاضی نورالله شهید، در مجالس المؤمنین، گوید كه امام صادق (ع) فرمود: آگاه باشید! از برای خدا حرمی است، و آن مكه است، و برای رسول خدا (ص) حرمی است، و آن مدینه است، و برای امیرالمؤمنین (ع) حرمی است، و آن كوفه است. آگاه باشید! حرم من و اولاد من، بعد از من، قم است. آگاه باشید! قم كوفه صغیره است، و همانا از برای بهشت هشت در است كه سه در آن به سوی قم است. و وفات كند در قم، زنی از اولاد من، كه نامش فاطمه است، دختر موسی (ع)، و همگی شیعه من به سبب شفاعت او به بهشت داخل می شوند. [2] .

در كتاب عیون اخبار الرضا (ع) از ابوالصلت هروی روایت شده كه گفت: محضر حضرت رضا (ع) بودم كه عده ای از اهالی قم وارد شدند، و به حضرت سلام كردند. حضرت جواب فرمود و آنان را نزدیك خود بنشاند و فرمود: مرحبا به شما و اهلا! شما حقا شیعیان ما هستید؛ به زودی روزی خواهد رسید كه قبر مرا در خراسان زیارت كنید. آگاه باشید! هر كس، با غسل، مرا زیارت كند، از گناهانش، مانند روزی كه از مادر زاده شده باشد، پاك گردد. [3] .

از ائمه اطهار علیهم السلام روایت شده كه اگر اهالی قم نبودند آثار دین از بین می رفت، و تلف می شد. [4] .

امام صادق (ع) فرمود: ملكی بر فراز شهر قم بال و پرش را گشوده، اگر ستمكاری نسبت به آن جا قصد بدی داشته باشد، خداوند او را آب خواهد كرد، همچنان كه نمك در آب حل می گردد.



[ صفحه 213]



سپس اشاره ای به عیسی بن عبدالله قمی [5] نمود و فرمود: سلام پروردگار بر اهل قم، خداوند بلاد آنان را با باران رحمتش سیراب می كند و بركاتش را بر آنان نازل می سازد، و بدی های آنان را به خوبی تبدیل می نماید. آنان اهل ركوع و سجود و قعودند، آنان دانشمندان و فقیهان اند... [6] .

روایات راجع به فضیلت شهر قم بسیار است، و علامه مجلسی در كتاب بحارالانوار بسیاری از آنها را ذكر كرده كه طالبین می توانند به آن كتاب رجوع نمایند. [7] .

زكریا بن ادم در قم وفات كرد و تاریخ وفاتش در دست نیست. او در قبرستان قم معروف به «شیخان كبیر» دفن شد، و بر فراز قبرش قبه ای بناء گردیده است.


[1] بحارالانوار، ج 60، ص 217 - 216.

[2] مجالس المؤمنين، ج 1، مجلس اول، ص 83.

[3] عيون اخبار الرضا (ع)، ج 2، باب 65، ح 21.

[4] سفينة البحار، ج 2، ص 446.

[5] عيسي از اصحاب امام صادق (ع) است كه ابان از او روايت كرده است (رجال الطوسي ص 258).

[6] بحارالانوار، ج 60، ص 217 - سفينة البحار، ج 2، ص 446.

[7] بحارالانوار، ج 60، از ص 201 تا ص 240.